3 Tips voor online voorlezen

Dit jaar geen Paasfeest in de kerk, geen gezamenlijke viering op school! Helaas, we moeten allemaal thuis blijven. Maar geen nood: dankzij internet en handige programma’s kunnen we elkaar ook in deze tijden blijven bereiken. Oók verhalen vertellen kan gewoon op afstand!

We hebben 3 tips voor je op een rijtje gezet, hoe je je kinderen tóch kunt bereiken met het Paasverhaal.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 06-Pasen-lores-07-1.jpg
De illustraties van Marieke ten Berge zijn ook op een laptop of iPad goed te bekijken.

Tip 1. Lees ‘live’ voor in beeldbel-gesprek

Start een zogenaamde ‘conference call’. Met programma’s zoals Google Hangouts, Skype, Zoom, Facetime kun je op een afgesproken tijdstip met kinderen uit je klas of kerk beeldbellen.

Jij hebt de digi-uitgave van het Paasverhaal geopend op je computer (in Acrobat Reader); vervolgens kies je voor ‘Scherm delen’ zodat de anderen jouw scherm (en dus de illustraties) kunnen zien. De verteltekst heb je bijvoorbeeld als printje naast je liggen. Terwijl je vertelt, klik je steeds door naar de volgende pagina.

Jouw gezicht blijft in een klein hoekje van het scherm zichtbaar. Dat is fijn, want kinderen zien graag wie er voorleest!

De kinderen kunnen reageren op wat jij vertelt of op de vragen die jij stelt. Het voorleesmoment is daardoor interactief.

Als iedereen kan reageren, kunnen die geluiden en stemmen ook afleiden. Koop ‘Pasen Digitaal’ voor thuisgebruik

Tip 2. Van tevoren opnemen

Je opent het digi-verhaal in Acrobat Reader, en met behulp van een daarvoor geschikte app maak je een video-schermopname, terwijl je van afbeelding naar afbeelding bladert. Daarbij kun je ervoor kiezen om tegelijk ook je vertelstem op te nemen. Vervolgens laat je deze opname in zo’n beeldbel-gesprek zien aan de kinderen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is laptop-1024x718.png

Je kunt nog even oefenen voordat je het opneemt, en een foutje kun je overnieuw doen. Handig voor als je ‘plankenkoorts’ hebt!

Bij het afspelen in het beeldbel-gesprek kun je ervoor kiezen om het geluid van je toehoorders uit te zetten. Dat kan prettig zijn als je een grote groep kinderen hebt; elk geluidje is anders hoorbaar en kan voor iedereen storend zijn.

Nu mis je misschien net die interactie, die je wel hebt als je voorleest in de klas of in en groep.

‘Zowel in mijn gemeente als op de school van mijn kinderen gebruik ik het vertelkastje met de platen van de Schatkoffer om het Kerstverhaal en het Paasverhaal te vertellen. De combinatie van heldere platen, waarop veel te zien is, met tegelijkertijd kunnen vertellen op een manier die past bij de leeftijdsgroep, maakt deze vertelvorm voor mij ideaal. Of ik alsjeblieft nog een keer langskom, vroegen de kinderen in de klas van mijn dochter. Ja hoor, gelukkig zijn er nog meer verhalen beschikbaar.’

Jantine Heuvelink, predikant Oranjekerk Amsterdam

Tip 3. Met het vertelkastje

Lees het verhaal voor in zo’n zelfde conference call, maar zet het vertelkastje zichtbaar voor je computer-camera neer, zodat iedereen in het beeldbel-gesprek het goed kan zien. Je vertelt het verhaal nu ‘live’ voor.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Pasen-mailchimp-e1585922751380.jpg

Het voorlezen is veel tastbaarder voor de kinderen, en dat vinden zij toch vaak fijn. Ze zien jou bezig zoals ze misschien ook in de klas gewend zijn om jou te zien!

Als je een afbeelding wat beter wilt laten zien, dan kun je gemakkelijk de plaat dichter bij de camera brengen om het detail voor je kinderen uit te vergroten.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *