‘Van de peuters en kleuters die geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70 procent voldoende woordenschat om een goede start te kunnen maken op school,’ vermeldt een onderzoek naar het effect van voorlezen. ‘Van kinderen die niet zijn voorgelezen heeft slechts 30 procent voldoende woordenschat.’
Voorlezen is dus behalve gezellig en vermakelijk, een belangrijke basis voor de ontwikkeling van kinderen. Na een goede start op school gaan kinderen die veel zijn voorgelezen, later ook graag zelf lezen.
Leeservaringen gaan dan een grotere rol spelen in het aantal woorden dat ze leren kennen. Door een groeiende woordenschat raken kinderen vervolgens weer gemotiveerder om ook buiten school zelf te gaan lezen.
(bron: Suzanne Mol, To read or not to read. Proefschrift uit 2007, Universiteit Leiden)

Meer lezen?

Brochure 'Meer voorlezen, beter in taal'In de brochure Meer voorlezen, beter in taal wordt bovenstaand proefschrift ook aangehaald. Verder staat deze brochure bol van wijze inzichten ten aanzien van voorlezen, het prikkelen van taal, hoe jonge kinderen taal leren.
Ook geeft het een beeld van de vele voorlees- en taalbevorderings-initiatieven in Nederland.

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om je de best mogelijke surfervaring te bieden. Als je doorgaat met navigeren op deze website zonder het wijzigen van je cookie-instellingen of als je klikt op 'Accepteren', dan ga je akkoord met deze instellingen.

Sluiten