fbpx

Het belang van voorlezen

Er is veel landelijke aandacht voor de kracht van voorlezen. Ook vanuit de overheid wordt nu erkend dat voorlezen een essentieel onderdeel van de kindertijd is. De Schatkoffer zet een aantal redenen op een rij:

  • Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen. Bij kinderen die voorgelezen worden kan de woordenschat zelfs 5x groter zijn dan bij kinderen die niet voorgelezen worden!
  • Voorlezen prikkelt de fantasie. Door kinderen voor te lezen, stimuleer je ze te dromen en te fantaseren over wat ze bijvoorbeeld willen worden als ze groot zijn.
    Door verhalen leren kinderen zich in te leven en te gaan bedenken hoe zij zelf zouden reageren. Daarnaast worden ze enthousiast gemaakt om zelf te gaan lezen!
  • Naast fantasie speelt ook de verbeeldingskracht een grote rol bij voorlezen. Kinderen leren woorden om te zetten in beelden. Door dit vroeg te leren helpt het hen later bij het lezen van boeken zonder plaatjes: als vanzelf hebben ze in hun hoofd al een beeld bij wat ze lezen.

Onderschat de kracht van voorlezen niet! Naast al deze argumenten is voorlezen namelijk ook heerlijk ontspannend en schept het een band tussen jou en de luisteraar(s). Genoeg redenen om vaker het vertelkastje erbij te pakken!

Bron: Vrouwke Klapwijk

Voorlezen met het vertelkastje: een stappenplan

Stap 1. Bedenk goed: iedereen kan voorlezen! Door de grote platen hebben kinderen veel om te bekijken en worden ze dus als vanzelf meegenomen in het verhaal.
Stap 2. Ga op gelijke hoogte met de kinderen zitten en zorg dat de kast goed zichtbaar is. Om het ‘theatereffect’ te vergroten kun je hem op schoot nemen: de kinderen hebben vanaf dit moment alleen nog oog voor het theater.
Stap 3. Nodig de kinderen uit om dichterbij te komen: start!
Stap 4. Neem de voorplaat weg, schuif hem er achteraan weer in. Op de achterkant staat de leessuggestie voor de plaat die de kinderen op dat moment zien. Er zijn twee leessuggesties: voor kinderen van 2–4 en van 4–8 jaar. Dit is een leidraad: iets erbij vertellen, stemmetjes, details aanwijzen, voel je vooral vrij!
Stap 5. Schuif telkens als het tijd is voor de volgende ‘scène’ de voorste plaat achteraan, tot het verhaal is afgelopen.

Extra tips

  • Als de kinderen het verhaal nog een keer willen horen, aarzel niet om gewoon door te gaan en het verhaal opnieuw te lezen: de tweede keer zullen ze nog meer oppikken.
  • Creëer een gezellige, rustige omgeving en sfeer waar je gaat voorlezen aan je kinderen; bijvoorbeeld een besloten plek met kussens, in een hoek van het klaslokaal (je hoeft dan ook niet te schuiven met stoelen, wat alleen maar onrustig is en tijd kost). Zet de vertelkoffer op een laag tafeltje (eventueel beschenen door een spotlamp, en de gordijnen dicht, voor een theater-sfeertje).
  • Kies een moment op de dag dat de kinderen even moeten bijkomen, rustig worden. Een mooi moment is na het buitenspelen.
  • Bij het voorlezen ontdek je zelf al snel genoeg welke taal en toon het beste bij je kinderen past; jij bent deskundige van de kinderen voor wie je zorgt!
  • Je kunt verschillende stemmen gebruiken om de verschillende figuren in het verhaal te vertolken, maar overdrijf het niet. Kinderen hebben maar weinig franje nodig om te worden meegevoerd in het verhaal.

Meer over het vertelkastje

Wil je meer weten over voorlezen met de vertelkast? Karin Wanrooij, die de kamishibai of vertelkast, in Nederland heeft geïntroduceerd heeft een boek geschreven: Kamishibai. De Magie van het vertelkastje. Dit handzame boek bevat uitgebreide informatie over de achtergrond en de werking van het vertelkastje, de platen en tekentechnieken, de vertel- en wegtrektechieken, diverse educatieve toepassingen voor grote en kleine kinderen en een vergelijking met andere media zoals prentenboeken en de televisie. Het boek bevat talrijke illustraties en ook een handige werkbeschrijving voor het zelf maken van een vertelkastje.

Om nog meer over voorlezen en vertellen te weten te komen, biedt het internet natuurlijk heel veel informatie. Er zijn veel bijvoorbeeld veel websites te vinden van professionele vertellers. Melanie Plag van babboes.nl is zo’n verteller. En zij heeft op haar website weer een leuke bespreking over de kamishibai en over de vertelplaten geplaatst!