2020 en 2021 moeten we het even doen zónder grootst Paasfeest in de kerk, en zonder gezamenlijke viering op school! Noodgedwongen kiezen we voor klein en intiem – en online! Gelukkig zijn we inmiddels redelijk handig geworden met internet en beeldbel-programma’s, zodat we elkaar ook in deze tijden kunnen blijven bereiken. Oók verhalen vertellen kan gewoon op afstand!
We hebben 3 tips voor je op een rijtje gezet, hoe je je kinderen tóch kunt bereiken met het Paasverhaal.
Tip 1. Lees 'live' voor in een beeldbel-gesprek
Start een zogenaamde ‘conference call’. Met programma’s zoals Google Hangouts, Skype, Zoom, Facetime kun je op een afgesproken tijdstip met kinderen uit je klas of kerk beeldbellen.
Jij hebt de digi-uitgave van het Paasverhaal geopend op je computer (in Acrobat Reader); vervolgens kies je voor ‘Scherm delen’ zodat de anderen jouw scherm (en dus de illustraties) kunnen zien. De verteltekst heb je bijvoorbeeld als printje naast je liggen. Terwijl je vertelt, klik je steeds door naar de volgende pagina.
Jouw gezicht blijft in een klein hoekje van het scherm zichtbaar. Dat is fijn, want kinderen zien graag wie er voorleest!
De kinderen kunnen reageren op wat jij vertelt of op de vragen die jij stelt. Het voorleesmoment is daardoor interactief.
Als iedereen kan reageren, kunnen die geluiden en stemmen ook afleiden.
Tip 2. Van tevoren opnemen
Je opent het digi-verhaal in Acrobat Reader, en met behulp van een daarvoor geschikte app maak je een video-schermopname, terwijl je van afbeelding naar afbeelding bladert. Daarbij kun je ervoor kiezen om tegelijk ook je vertelstem op te nemen. Vervolgens laat je deze opname in zo’n beeldbel-gesprek zien aan de kinderen.
Je kunt nog even oefenen voordat je het opneemt, en een foutje kun je overnieuw doen. Handig voor als je ‘plankenkoorts’ hebt!
Bij het afspelen in het beeldbel-gesprek kun je ervoor kiezen om het geluid van je toehoorders uit te zetten. Dat kan prettig zijn als je een grote groep kinderen hebt; elk geluidje is anders hoorbaar en kan voor iedereen storend zijn.
Nu mis je misschien net die interactie, die je wel hebt als je voorleest in de klas of in en groep.
‘Zowel in mijn gemeente als op de school van mijn kinderen gebruik ik het vertelkastje met de platen van de Schatkoffer om het Kerstverhaal en het Paasverhaal te vertellen. De combinatie van heldere platen, waarop veel te zien is, met tegelijkertijd kunnen vertellen op een manier die past bij de leeftijdsgroep, maakt deze vertelvorm voor mij ideaal. Of ik alsjeblieft nog een keer langskom, vroegen de kinderen in de klas van mijn dochter. Ja hoor, gelukkig zijn er nog meer verhalen beschikbaar.’
– Jantine Heuveling, predikant Oranjekerk Amsterdam
Tip 3. Met het vertelkastje
Lees het verhaal voor in zo’n zelfde conference call, maar zet het vertelkastje zichtbaar voor je computer-camera neer, zodat iedereen in het beeldbel-gesprek het goed kan zien. Je vertelt het verhaal nu ‘live’ voor.
Het voorlezen is veel tastbaarder voor de kinderen, en dat vinden zij toch vaak fijn. Ze zien jou bezig zoals ze misschien ook in de klas gewend zijn om jou te zien!
Als je een afbeelding wat beter wilt laten zien, dan kun je gemakkelijk de plaat dichter bij de camera brengen om het detail voor je kinderen uit te vergroten.